فیزیوتراپی ریه در منزل

از فیزیوتراپی ریه در منزل چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید فیزیوتراپی ریه در منزل تهران بسیار رواج پیدا کرده است؟ آیا می دانید یکی از دلایل افزایش فیزیوتراپی ریه در منزل و به خصوص فیزیوتراپی ریه در منزل تهران مربوط به رواج بیماری کرونا می باشد؟

روش های انجام فیزیوتراپی ریه در منزل

برای اینکه وضعیت تنفسی شما بهبودد پیدا کند و وضعیت اکسیژن رسانی به بدن شما به درستی انجام شود باید تمرین های فیزیوتراپی ریه در منزل که برای شما آماده کرده ایم را با دقت انجام دهید

۱- در وضعیتی که راحت هستید بنشینید.

۲- در مرحله بعدی دهان خودتان را کامل ببندید به طوری که فقط با بینی خود نفس بکشید و در این هنگام از راه بینی یک نفس بسیار عمیقی بکشید به این صورت که هوا را با یک دم بسیار عمیق وارد ریه هایتان کنید.

۳- در مرحله بعد لب های خود را به حالت غنچه در اورید مثل حالت سوت زدن یا بوسیدن  و در ادامه هوا را باید از دهان خود خارج نمایید به این نکته توجه نمایید که حتما باید هوا را از بینی خود وارد کنید و از دهان خود خارج نمایید.

۴- باید به گونه ای نفس های خود را خارج کنید که در هنگام بازدم ( به خارج کردن هوا از ریه ها بازدم می گویند)زمانی در حدود دو برابر با زمان دم (به وارد کردن هوا به ریه ها دم می گویند) طول بکشد به عنوان مثال زمانی که دم دو ثانیه طول می کشد بازدم شما باید ۴ ثانیه طول بکشد.

از تنفس دیافراگماتیک چه می دانید؟

آیا می دانید یکی از روش های فیزیوتراپی ریه در منزل روش تنفس دیافراگماتیک می باشد؟ تنفس دیافراگماتیک یکی از موثرترین روش های فیزیوتراپی ریه در منزل می باشد. که اگر خودتان می خواهید فیزیوتراپی در منزل انجام دهید توصیه می شود این روش را حتما امتحان کنید. تنفس دیافراگماتیک یک نوعی از نفس کشیدن است که به بهبود وضعیت تنفسی بسیار کمک می کند و همچنین باعثتقویت عضله ی دیافراگم می شود.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که دیافراگم چیست و در کدام قسمت بدن قرار دارد؟ باید بگوییم که دیافراگم یک عضله ای می باشد که به مانند یک صفحه ای در زیر قفسه سینه ما قرار گرفته است و به وسیله دیافراگم سینه از قسمت شکمی جدا می شود. نقش اصلی و مهم دیافراگم همان نقش اصلی آن در نفس کشیدن می باشد به علت همین نقش آن می باشد که یکی از روش های فیزیوتراپی در منزل می باشد. برای انجام تنفس دیافراگماتیک باید سه مرحله را به درستی انجام دهید که این مراحل را به ترتیب توضیح خواهیم داد:

۱- در مرحله اول باید یکی از دست های خود را بر روی سینه قرار دهید و دست دیگر خود را بر روی شکم بگذارید.

۲- در مرحله دوم با وارد کردن هوا در ریه های خود طوری  نفس بکشید که آن دست شما که بر روی شکم قرار گرفته است به طرف جلو شما کشید شود.

۳- در مرحله سوم و مرحله اخر باید شما تفنس لب غنچه ای را به طور درست انجام دهید به این صورت که دستی که روی شکم تان قرار گرفته است را به داخل فشار دهید و بعد از آن به آرامی و آهسته هوا را از ریه های خود خارج نمایید و در این حالت دستی که روی سینه شما قرار دارد را به همان حالت بگذارید.

فیزیوتراپی-ریه-آنلاین-تبلیغ
فیزیوتراپی-ریه-آنلاین-تبلیغ

فیزیوتراپی در منزل

هنگامی که بیماری یا آسیب دیدگی هایی باعث نقص او در حرکت شود از فیزوتراپی می توان استفاده نمود که فیزوتراپی انواع و مراحل گوناگونی دارد. یکی از انواع آن انجام فیزیوتراپی در منزل می باشد. امروزه با گسترش بیماری های تنفسی مانند کرونا از فیزیوتاپی در منزل تهران نیز بسیار استفاده می شود زیرا فیزیوتراپی ریه در منزل بسیار مفید می بشپاشد و به بهبود عملکرد های تنفسی شخص بیمار بسیار کمک به سزایی خواهد نمود.

فیزیوتراپیست کیست؟ به چه کسی فیزیوتراپ می گویند؟

فیزیوتراپیست به افرادی گفته می شود که دوره های فیزیوتراپی را دیده باشند . درک کردن چگونگی کارکرد و عملکردهای بدن  از وظایف یک فیزیوتراپ می باشد. فیزیوتراپیست سعی می کند با انجام و پیروی برخی از اصول و روش های چگونگی عملکرد و کارکرد بدن به بازیابی و بهبود قدرت عضلانی فرد بیمار کمک نماید. برای بیمارانی که توانایی بیرون آمدن از منزل را ندارند و انجام این کار برای آن ها سخت می باشد یا در منزل خود راحت تر هستند. فیزیوتراپی در منزل یکی از گزینه های بسیار کارآمد و مناسب برای این افراد می باشد.

روش انجام فیزیوتراپی به چه صورت است؟

فیزیوتراپی در لغت به معنای درمان جسمی یا رمان فیزیکی می باشد. فیزیوتراپی یکی از تخصص های مراقبتی به شمار می رود که با هدف مراقبت از بیمارانی که دچار برخی از محدودیت های حرکتی شده اند انجام خواهد شد. در فیزوتراپی از برخی روش های حرکتی بدن و همچنین برخی از اصول ها و روش هایی مختلف برای بازیابی توانایی های حرکتی بیمارانی که دچار محدودیت هایی در حرکت خود شده اند انجام می شود.

 فیزیوتراپی علمی است وسیع و دامنه کلی از تمام این تخصص ها را در بر خواهد گرفت. اگر فردی برای فیزیوتراپی مراجعه نمود که دارای مشکلاتی در حرکت خود می باشد با انجام برخی راه کار های حرکتی به بهبود حرکت او کمک زیادی می کنند. اگر بیماری دچار اختلالات ریوی باشد با برخی تمرینات تنفسی که در ادامه به طور وسیعی به آن ها اشاره خواهیم کرد به بازسازی ریه و بهبود عملکرد تنفسی فرد بیمار کمک شایانی می کنند.

همان طور که ملاحظه می کنید این علم دامنه وسیعی از تخصص ها را در بر می گیرد که به طور کلی به فردی که این اعمال را انجام می دهد فیزیوتراپیست می گویند.

در هنگام مواجهه با چه مشکلاتی افراد به فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت؟

اگر فردی در حادثه ای نیاز به انجام دادن عمل جراحی پیدا کرد و بعد از عمل جراحی در راه رفتن دچار مشکلاتی شد، فیزیوتراپی بسیار می تواند به او کمک کند تا به وضعیت اولیه خود برگردد و حتی مثل قدیم بدود و دیگر مشکلی در حرکات خود نداشته باشد. افرادی که دچار جراحی های ترمیم رباط یا جراحی آرتروسکوپی مفاصل بدن یا جراحی استخوان شده اند می توانند از فیزیوتراپی استفاده کنند که در تسریع بهبود آن ها به ان ها بسیار کمک خواهد نمود.

افرادی که در ورزش دچار آسیب های در مفاصل شده اند یا همچنین افرادی که دچار فلج یا اسیب دیدگی در ستون فقرات خود شده اند، سکته مغزی، پارکینسون، ام اس، سندروم تونل کاریال، قطع شدن عضوها زانو درد و انواع کمر دردها، این موارد نیز همگی با انجام دادن فیزیوتراپی به صورت منظم و اصولی بهبود پیدا خواهند کرد و روند بهبود نیز تسریع خواهد شد.

تکنیک ها و روش های درمانی فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی برخی روش ها و اصولی برای کاهش درد ها مفاصل و همچنین کمک به حرکات افراد وجود دارد که در ادامه این مقاله ها به آن ها خواهیم پرداخت.

۱- انجام برخی ورزش های تعادلی

ورزش یا به طور کلی فشار های جسمانی که به بدن وارد می شود به دو دسته تقسیم می شوند که این دو دسته عبارت اند از: دسته فعال و دسته غیرفعال

دسته فعال: در این روش فعالیت هایی که خود فرد انجام می دهد ملاک قرار می گیرند مانند ورزش و پیاده روی

دسته غیرفعال: در این روش فشارهایی از خارج به فرد وارد می شود و فشارهای خارجی ملاک قرار می گیرد که انجام دادن فیزیوتراپی یکی از همان ورزش ها می باشد.

بعد از آسیب های مغزی مانند تومورهای مغزی، ضربه های مغزی و غیره فیزیوتراپی بسیار به فرد کمک می کند تا هماهنگی و تعادل حرکتی خود را دوباره مانند سابق به دست اورد زیرا که این افراد به ارحتی نمی توانند راه بروند و در راه رفتن تلو تلو می خوردند.

۲- استفاده نمودن از امواج فراصوت

در این حالت به وسیله برخی وسایل مخصوصی امواج را به سمت لایه های پایینی بدن بیمار می تابانند. به این صورت بعد ازتاباندن امواج به لایه های زیرین بدن حرارتی ایجاد می شود و این حرارت ایجاد شده مشکلات بیمار را رفع خواهد نمود، مانند بیمارانی که دچار کشیدگی یا برخی اختلالات عضلانی شده اند.

 در این روش فیزیوتراپ به صورت آرام دستگاه آغشته به ژلی را به حالت دیواره وار بر روی نقاط و قسمت های آسیب دیده بدن بیمار به حرکت در می آورد تا آن ژل جذب عمیق ترین قسمت های بدن فرد بیمار شود. ژل به عمیق ترین لایه های پوست و ماهیچه ها وارد شده و باعث بهبود عملکرد و کارکرد آن ها خواهد شد و این متدی است که کاملا بروز می باشد و جز یکی از بهترین متدهای روز دنیا به شمار می رود.

۳- تحریک نمودن الکتریکی عضله و عصب

به منقب نمودن عضلات حرکتی TENS می گویند که به منظور کاهش درد ناشی از جراحات یا آسیب دیدگی های بافتی استفاده می شود و این روش نیز به بهبود درد بسیار کمک می کند و توسط این روش عضلات دوباره بعد از مدت کوتاهی مثل اول کارایی پیدا خواهند نمود.

۴- درمان فرد بیمار با استفاده از حرکات کششی بدن

این روش درمانی بیشتر برای افرادی که در قسمت های پایینی کمر خود درد احساس می کنند استفاده می شود. این روش باعث می شود تا وضعیت ستون فقرات و حرکات آن به درستی بهبود پیدا کند. فیزیوتراپیست ها در این روش از یک دستگاهی استفاده می کنند که شبیه به یک جلیقه می باشد که این جلیقه به محافظت از دنده های فرد بیمار بسیار کمک خواهد نمود.

 این جلیقه توسط تسمه هایی که برای آن تعبیه شده است در جای خود به صورت محکم بسته می شود و این باعث می شود تا برای بدن فرد بیمار کشش لازم را ایجاد کند و در نتیجه آن فشار بر روی عصب ستون فقرات بسیار کاهش پیدا می کند و این باعث خواهد شد وضعیت حرکتی فرد بیمار به سرعت بالایی بهبود پیدا کند و دوباره مانند روزهای اول کارایی خود را داشته باشد.

۵- استفاده از روش متحرک کردن مفاصل بدن فرد بیمار

در این روش فیزیوتراپ مفاصل فرد بیمار را به جهات مختلف حرکت می دهد. حرکتی که وارد می کند با آن میزان فشاری که وارد می شود، دردهای مفاصل فرد بیمار به طور موثری کاهش پیدا می کند و این عمل کمک به سزایی در بهبود وضعیت حرکتی فرد بیمار می کند.

۶- ماساژ دادن فرد بیمار

در این روش فیزیوتراپ با دقت در وضعیت فرد بیمار نقاطی که آسیب دیده و حساس شده همچنین بافت های آسیب دیده فرد بیمار را به شیوه ای صحیح و مناسب ماساژ می دهد این روش نیز بسیار برای کاهش درد فرد بیمار موثر خواهد بود . این روش غیر از فعالیت ضد دردی وکاهش درد خود باعث کاهش گرفتگی های عضلانی می شود و همچنین باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه ها می شود که افزایش جریان خون نیز به خودی خود باعث کاهش درد نیز خواهد شد.

البته باید توجه داشت که هر شخصی نمی تواند ماساژ را انجام دهد و حتما باید برخی دوره هایی را سپری کند و گرنه ممکن است خود عمل ماساژ بدون داشتن آگاهی از نحوه انجام دادن آن باعث اثرات سو و حتی افزایش آسیب شود.

۷- کمپرس آب گرم نواحی آسیب دیده

در این روش فیزیوتراپ از کمپرس کردن آب گرم در نقاط و قسمت های آسیب دیده بدن فرد بیمار استفاده می کند. این عمل به این صورت انجام می گیرد که کمپرس آب گرم را به مدت پانزده تا بیست دقیقه در محل آسیب دیده قرار می دهند در این روش نیز خون رسانی افزایش پیدا می کند به این صورت که حرارت کمپرس آب گرم بر روی نقاط آسیب دیده باعث افزایش خون رسانی به آن نقاط می شود و به این صورت اثر ضد درد خود را به جا می گذارد.

۸- استفاده از کمپرس آب سرد در نواحی آسیب دیده

استفاده نمودن از کمپرس آب سرد نیز می تواند مانند کمپرس آب گرم باعث کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب شود. در این روش نیز مانند کمپرس آب گرم، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس آب سرد استفاده خواهند کرد که از این مدت بیشتر در اوایل زمان های آسیب دیدگی استفاده خواهد شد و به تدریج این زمان نیز کاهش پیدا می کند.

۹- استفاده از روش یونتوفورزیس یا همان دارو رسانی

این روش در واقع همان روش دارو رسانی از طریق بافت پوست می باشد که فیزیوتراپیست برای زمانی که عضلات دچار التهاب شده اند استفاده می کند. به واسطه یک محرک الکتریکی اثر بخشی دارو های مورد استفاده مانند دگزامتازون را افزایش می دهد.

۱۰- استفاده از روش لیزردرمانی

در این روش از امواج استفاده می کنند به این صورت که فیزیوتراپیست با استفاده از برخی امواج غیر یونیزه که طول موج مشخصی دارند به بافت های آسیب دیده فرد بیمار می تاباند که این کار عموما بین یک تا سه دقیقه طول خواهد کشید. در واقع در این روش فوتون های نوری انرژی مورد استفاده برای بافت های دچار آسیب به آن می رسانند که برای کاهش درد های عضلانی و حتی بهبود زخم های عمیق و کاهش التهابات بسیار مفید خواهد بود. امروزه از این روش بسیار استفاده می شود وطرفداران زیادی نیز دارد.

۱۱- استفاده نمودن نوارهای درمانی کششی

نوارهای درمانی کششی از جنس یک پارچه منعطف و کاملا انعطاف پذیر هستند. این نوارها وقتی بر روی بدن فرد بیمار قرار می گیرد باعث وارد آمدن فشار و کش آمدن عضلات فرد خواهد شد. از این روش برای انقباض عضلات، کاهش درد و کنترل کبودی ها استفاده می شود.

۱۲- استفاده از روش آب درمانی

در این روش استفاده نمودن از جکوزی به فرد بیمار سفارش می شود. جکوزی به گونه ای طراحی شده است که باعث افزایش خون رسانی به نقاط آسیب دیده بدن فرد بیمار می شود. افزایش خون رسانی باعث کاهش درد عضلات و بهبودی عملکرد عضلات می شود. در کل افزایش خون رسانی در نقاط آسیب دیده بدن فرد بیمار باعث کاهش درد و همچنین کاهش التهاب خواهد شد و هر روشی که این خون رسانی را تسریع کند باعث بهبود عملکرد عضلات شخص بیمار خواهد شد.

۱۳- انجام فیزیوتراپی بعد از عمل های شیمی درمانی

علاوه بر مواردی که در بالا در مورد آن ها توضیح دادیم فیزیوتراپی برای کاهش عوارض برخی بیماری ها مانند سرطان ها نیز به کار می رود و باعث توان بخشی می شود. آن هایی که تحت درمان سرطان به صورت شیمی درمانی هستند می توانند از برخی روش های فیزیوتراپی نیز استفاده کنند که به صورت انجام حرکات ورزشی خاص می توانند حتی شانس زندگی و زنده ماندن خود را بسیار افزایش دهند.

اگر فرد به جراحی هایی نیاز پیدا کند قبل از عمل می تواند برخی حرکات فیزیوتراپی انجام دهد تا به این صورت ضعف های خود را پیدا کند. استفاده از فیزیوتراپی در پروسه سرطان و بهبودی از آن نقش مهمی ایفا می کند.

فیزیوتراپی ریه/ فیزیوتراپی تنفسی/ فیزیوتراپی در منزل تهران

فیزیوتراپی ریه یا همان فیزیوتراپی تنفسی به برخی روش هایی گفته می شود که به بهبود عملکرد تنفسی کمک شایانی می کند. در فیزیوتراپی ریه به پاک سازی راه های هوایی ریه پرداخته می شود و این پاک سازی راه های هوایی ریه به درستی و بهبود عملکرد دستگاه نفسی کمک می کند. برخی از افراد بیشتر به فیزتراپی ریه نیازمند می باشند مثلا افرادی که در ناحیه قفسه سینه عمل جراحی داشته باشند یا افرادی که دارای ضعف هایی در عضلات قفسه سینه باشند و عضلات قفسه سینه آن ها درست کار نکند و با افراد عادی متفاوت عمل کند.

 همچنین برخی از بیماری ها نیز عملکرد سیستم های تنفسی را دچار اختلال می کند مانند بیماری کرونا که وقتی به ریه حمله کند تنفس را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و خیلی از اوقات باعث مرگ در افراد نیز شده است با گسترش کرونا فیزیوتراپی در منزل تهران نیز بسیار شیوع پیدا کرد و افراد زیادی رو به فیزیوتراپی در منزل آورده اند. فیزیوتراپی در منزل تهران بسیار به افراد در بهبود عملکرد تنفسی آنان در دوران کرونا کمک شایانی نموده است.

برخی از بیماری های دیگر نیز مانند سیستیک فیبریوزیس، ذات الریه یا پنومونی، برونشکتاری، آبسه ریه، آمبولی ریه، آمفیزم، آسم، آتلکتازی، افرادی که دچار شکستگی در دنده ها شده اند، تومور هایی که در ریه به وجود می آیند، در این افراد نیز استفاده از فیزیوتراپی تنفسی یا فیزیوتراپی ریه در پاک سازی راه های هوایی و بهبود تنفس بسیار کمک خواهد کرد. این افراد می توانند با استفاده از روش های فیزیوتراپی و همچنین تجهیزات فیزیوتراپی به بهبودی خود در عملکرد تنفسی کمک کنند.

فیزیوتراپی ریه در بیماران تنفسی چند مرحله دارد و چگونه صورت می گیرد؟

۱- اصلاح و صحیح نمودن الگوهای تنفسی

۲- تقویت نمودن عضلات تنفسی

۳- تخلیه نمودن ترشحات مجاری تنفسی و ریه افراد بیمار

۴- تحریک نمودن رفلاکس سرفه در این افراد

۵- آموزش برخی تمرینات و روش های تنفسی

در بیماری های مختلف از روش های درمانی متفاوتی استفاده می کنند و برای همه بیماران نیاز به استفاده از تمام روش ها نمی باشد. لازم به ذکر است که خدمات فیزیوتراپی ریه یا همان خدمات فیزتراپی تنفسی بسیار متنوع می باشند. خدمات فیزیوتراپی تنفسی هم برای بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می باشند انجام می شود و هم برای بیمارانی که در منزل می باشند نیز به صورت گسترده انجام می پذیرد.

بعضی از روش های فیزتراپی ریه

۱- ماساژ

۲- ساکشن

۳- پرکاشن

۴-ویبریشن

۵-شیکینگ

۶- موبیلیزاسیون

۷- مانیپولاسیون

۸- تخلیه های وضعیتی

همان طور که ملاحظه می نمایید خدمات فیزیوتراپی ریه و روش های آن بسیار متنوع می باشد و بسته به نوع بیماری و درگیر شدن ریه از آن ها استفاده می کنند.

لیست برخی از کاربردهای فیزیوتراپی ریه

الف. پیشگیری کردن از انسداد راه های هوایی

ب. جلوگیری نمودن از پرشدن و تجمع ترشحات ریه

ج. پاک سازی کردن ریه و راه های تنفسی و اصلاح نمودن الگوهای تنفسی

د. کاهش دادن انرژی در زمان انجام عمل تنفس

ه. آزاد کردن اسپاسم و گرفتگی عضله های تنفسی

و. افزایش دادن کارکرد و بهبود عملکرد ماهیچه های تنفسی

ز. افزایش کارکرد و بهبود در استقامت در حین فعالیت های عمومی

ح. اصلاح نمودن تغییر های شکلی وضعیتی

ط. بهبود در سرفه و همچنین افزایش تحرک قفسه سینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *